Achterlichten ombouwen naar duplo lampen

In deze Tech&Tip ga ik jullie vertellen hoe ik mijn Europese Hella achterlichten hebt voorzien van Duplo lampen.

De achterlichten waar deze howto betrekking op hebben zijn alle achterlichten gebruikt van 02/1950 tot 05/58.
Dit komt door de manier van montage.
Deze achterlichten zitten namelijk allemaal met een U-beugel geklemd op het achterscherm.

De bijnaam voor deze achterlichten is ” gloeiende spijkers”, dit komt doordat alleen het middelste ronde puntje oplicht bij gebruik van een 6Volt bolletje.

De bussen binnen de jaren 1950-1958 zijn geleverd zonder knipperlicht installatie.
De verlichting in en om de bus bestaat uit:
– Voor: stadslicht, dimlicht & groot gedimd licht
– Achter: achterlicht links&rechts en één centraal remlicht
– Zijkant: voorzien van uitklapbare richtingaanwijzers ook wel pijlen, pijlpinkers of semaphores genoemd.

Om te kunnen starten heb je een aantal onderdelen nodig:
– electro draad, stekkers en kabelogen, ik heb 5 meter 7- aderig trekhaak kabel naast mijn originele kabelboom getrokken.
Wat ook een optie is is om de kabelboom aan te laten passen door http://www.vwlooms.com
– de door mij laten produceren achterlicht hulzen
– 2x duplo lamp 12V 21/5Watt
– 4x bout M6, of 4X tapeind, 4x moer en 4x bolkop moer
– kabelboomtape

Demontage- en montage
Demonteer het achterlicht door de twee bouten los te schroeven en verwijder de U- beugel.
Nu kan het achterlicht uit het achterscherm worden gehaald.
Verwijder het bolletje en plaats het achterlicht terug in het achterscherm.
Pak de aluminium achterlicht huls en bescherm en beplak de rand van de huls met kabelboom tape.
Plaats de 12V 21/5Watt lamp in de huls en plaats de huls over het achterlicht heen.
Monteer nu de langere M6 bouten om de huls en het achterlicht vast te schroeven.
Of monteer tapeinden op de schroefdraad gaten van het achterlicht en schroef deze tapeinden vast op het achterlicht door 2 moeren aan te draaien.


Monteer de achterlicht huls over de tapeinden heen en schroef deze vast met bolkop moeren zoals op onderstaande afbeelding.
Het grote voordeel van deze achterlicht hulzen is dat het achterlicht nu afgesloten is en dat alle licht lumen door de reflector naar buiten moeten.
Hierdoor word het achterlicht veel helderder zelfs op 6Volt.

Elektra aanpassen
Zoek op TheSamba.com het meest geschikte elektrisch schema op voor jouw bus.
De draadkleur van het achterlicht valt hieruit te herleiden en kan aangesloten worden op de nieuwe fitting van de achterlicht huls.
Om de duplo lamp te laten knipperen moet er veel meer gebeuren.
Zo moeten er twee draden van voor naar achteren worden getrokken en zal er bij de zekeringkast een knipper automaat of knipperlicht relais aangesloten moeten worden.

Doordat ik mijn koplampen ook voorzien hebt van knipperlicht lampen heb ik voldoende weerstand om een knipperlicht relais normaal te laten werken. (Lees mijn Tech&Tip over het aanpassen van de koplampen)

Om de pijlen er ook nog bij te gebruiken moet er heel wat gebeuren, elektrisch gezien dan.
De knipperlichten voor- en achter kunnen aangesloten worden zoals in onderstaand schema.
Bus 11/1957 elektrisch schema knipperlichten
De pijlen kun je hier niet bij op aansluiten, want het uitgangs signaal van het relais is knipperend.
Dit zou betekenen dat de pijlen open en dicht gaan op de knipper frequentie.
Nu zijn er een aantal dingen die je kunt doen:
– 1: Je monteert een twee standen schakelaar onder de originele richtingaanwijzer schakelaar en gebruikt de originele schakelaar voor de lampen voor- en achter geschakeld via het relais.
De twee standen schakelaar krijgt een voeding en verdeelt deze link- of rechts naar één van de pijlen.
*Geen mooie oplossing, maar het is er wel één.*

– 2: Je monteert een schakel kastje welke eens in de zoveel tijd leverbaar zijn via Marco Supplies uit Bunschoten-Spakenburg.
Dit kastje heeft als input een inkomende spanning, dus bijvoorbeeld de + van semaphore links en maakt er dan een knipper signaal bij voor bijvoorbeeld het achterlicht links. Deze kastjes hebben maar één uitgang van maximaal 21Watt en hierom kun je dan geen knipperlichten in je koplampen voeren.

Voorbeeld video van een klant van mij.
Koen Lemmens uit België heeft mijn achterlicht hulzen gemonteerd op zijn Amerikaans uitgevoerde 56’er.

Geef een reactie