De puntjes op de i…


De bus ziet weer eens daglicht! Gisteren de bus op de aanhanger klaar gezet voor transport naar Evam Classic in Woerden. Hier wordt het zijscherm compleet vervangen, gaat Etienne het één en ander nalopen qua naden, lasnaden en wordt de bus gestraald en in de epoxy primer gespoten.

22-09-2021
De eerste foto’s van Etienne zijn binnen. Afbreken en dan opbouwen en ook het vervangen van het scherm en de stijlen is weer geen overbodige luxe.

25-09-2021
Etienne heeft beide stijlen vervangen inclusief het raamwerk en wat ziet het er netjes uit.

28-09-2021
Vanwege het schuifdak moet het chassis versterkt worden met bellypan’s of bodemplaten. Het middelste gedeelte wilde ik heel erg graag schroefbaar hebben zodat je altijd bij je kabelboom of remleiding kunt komen. Etienne heeft aan de voor- en achterzijde een L-profiel gepuntlast en ook aan beide zijkanten.

29-09-2021
En ook de zijplaten worden nu pas gemaakt aan het chassis. De balken en bodem onder de zijplaten worden geschuurd en behandeld voordat de platen er tegenaan gelast gaan worden. Vanwege een knik in beide handremkabel buizen moesten deze vervangen worden en dat is ook gebeurt.
Verder nog details foto’s van hoe de middelste bodemplaat aan het chassis vast zit. In totaal zit deze met 12 bouten vast.

30-09-2021
Het gaat hard nu en veel puntjes zijn al opgelost of aangepakt. Het zijscherm is geplaatst en wordt afgehangen voordat deze vast gelijmd en gelast wordt. Verder is de linker achterhoek al volledig uitgedeukt waar ik heel erg blij mee ben en is de voorbumper beter in vorm gezet.

11&12-10-2021
2 dagen Woerden – Den Haag geforensd!! Wat wordt ze mooi ❤️❤️❤️ zoveel lassen opgeruimd, plaatwerk geklopt, bodem gekrabd en na volgende week mag de straler zijn kunstje uit gaan voeren.
Grote veranderingen opkomst…

29-10-2021
De losse onderdelen worden eerst gestraald en in de epoxy primer gespoten, de bus is later aan de beurt.

06-11-2021
De bus is compleet gestraald en in de epoxy primer gespoten. Volgende stap is de bodem naden afkitten en de bodem spuiten op kleur.

08-11-2021
Straalbedrijf Plak had liever dat ik mijn achter- en motorklep ook liet logen net zoals de voordeuren. Hierdoor hoeft hij minder hard te stralen en is het eindresultaat mooier.
Vandaag kon ik de geloogde kleppen ophalen bij logerij.nl .

10-11-2021
Doomsday! De dag dat de bus opgehaald mag worden. Een hele grote stap vooruit en een kleine achteruit. Door het stralen is de neus van de bus er heel slecht uitgekomen. Doordat er verschillende lassers aan de neus hebben gewerkt en het staal op sommige plekken heel erg dun is is het staal open gestraald en is de neus enorm gewelfd en gedeukt. Balen, maar ik ben er niet rouwig om. Etienne van Evam Classic gaat een nieuwe neus plaat bestellen en monteren.
Het blijft ook lastig wanneer er velen verschillende handen aan het plaatwerk hebben gezeten.
Gelukkig kan ik met Etienne echt de schouders eronder zetten en het project positief tot een acceptabel resultaat brengen.


De neusplaat en de raamsponning erboven is besteld en hier zal volgende week een start mee gemaakt gaan worden.
De bodem is gespoten en dat is al een hele vooruitgang! Geen draaispit meer, geen gerommel meer, eindelijk kan de voor- en achteras eronder en kan de opbouwende fase gaan starten.

19-11-2021
Na twee dagen plaatwerken en lassen repareren ben ik weer een hele grote stap verder.
Het nieuwe front is besteld en het is nu wachten tot dat deze binnen is.


30-11-2021
Evam Classic heeft de oude frontplaat verwijderd en nu is het wachten tot dat de nieuwe binnenkomt.

13-12-2021
De Klassikfab neusplaat is even kwijt geweest in de post waardoor het iets langer heeft geduurd.
Ik kreeg van Evam het bericht dat de bus klaar staat om opgehaald te worden.
Het front en het bovenliggende raamframe zijn vervangen en Etienne heeft koplampringen geplaatst om te zien of de pasvorm goed is.

Geef een reactie