Stroomverdeler as perikelen

Het is april 2014, de bus staat wel geteld 1 dag op kenteken en ik ben van plan om naar de Ben Pon show in Amersfoort te gaan.
Dit is uiteindelijk een rit geworden van 3 uur, mede door alle kleine pech.
Ik verlies de aandrijving op mijn verdeler en uiteindelijk was het het snelste om 2,5mm van de verdeler af te draaien zodat deze dieper het carter in kan.
Navraag leert dat mogelijk het aantal ringen onder de verdeler as niet in orde zijn. Gerrit Rage van Rage Kever onderdelen stuurt mij een ring toe van 3mm dikte.
[AFG_gallery id=’594′]

Januari 2018: Demontage van de verdeler as met gesloten carter.
Motor in de bok gehangen onderste boven gedraaid terwijl de krukas as op bovenste dode punt staat van cilinder 1.
In deze motorstand kun je de as demonteren.
Kloppen met een kunststof hamer en friemelen door de opening van de benzinepomp aandrijving zorgt ervoor dat de as beweegt en los komt.
De Volkswagen dealer gebruikte hier een special stuk gereedschap waardoor zij de as omhoog konden trekken.
(Montage van de as met nieuwe ringen kan risico met zich mee brengen, als de ringen vallen dan vallen deze direct in het carter en moet deze alsnog open.)
Na terug plaatsen van de as met een nieuwe ring ertussen is er geen aandrijving meer van de krukas naar de verdeler as.

Nu moet het carter open voor onderzoek en ik doe dit samen met Ivo Groenendijk in zijn garage.
Na openen van het H-carter uit 1969 blijkt dat men in Amerika het onderste draaipunt heeft uitgeboord en heeft opgevuld met een ring.
Ik heb dit nog nooit eerder gezien.
Ivo heeft een standaard H carter liggen in zijn garage voor vergelijking van het onderste draaipunt.

[AFG_gallery id=’596′] [AFG_gallery id=’595′] [AFG_gallery id=’597′]

Februari 2018: Het messing aandrijf tandwiel is versleten doordat de verdeler as niet goed uitgelijnd heeft gestaan.
Jean-Paul van Keverland levert mij de benodigde onderdelen en helpt mij door met een digitale schuifmaat de afstand te meten van bovenkant carter naar bovenkant draaipunt verdeler as in het carter.

[AFG_gallery id=’599′] [AFG_gallery id=’600′] [AFG_gallery id=’598′]

21-02-2018: Samen met Kees Brussaard op deze gezellige dinsdag avond het tandwiel eraf getrokken.
Belangrijk is dat je de tandwiel trekker onder het nokkenas aandrijftandwiel zet en beide tandwielen in één keer eraf trekt.
Het messing is veel te zacht om aan te trekken.
Montage van beide tandwielen is makkelijk, stook de tandwielen goed heet en deze vallen zo over de spie en de krukas heen.
De krukas lagering verkeerd nog in goede staat en word hergebruikt.
Wel hebben wij het carter en de krukas opgemeten met speciaal gereedschap van CSP.
Krukas had nog de standaard maat en het carter zit al op zijn derde overmaat.

Ik heb uiteindelijk 4 ringen moeten gebruiken onder de verdeler as om deze goed uitgelijnd te krijgen op het messing krukas tandwiel.
– 1x een ring van 6,3mm (113105235A)
– 1X een ring van 3mm (113105235B)
– 2X een ring van 0,6mm (111105235A)

[AFG_gallery id=’601′] [AFG_gallery id=’602′] [AFG_gallery id=’603′]

Ik heb deze motor geruild tegen een gebruikte 30PK en kon hem niet ruilen zonder deze reparatie uit te voeren.

Gebruikt speciaal gereedschap voor deze klus.
[AFG_gallery id=’604′]

Update 28-01-2020: Ik heb het eerste krukaslager moeten laten bewerken.
De maat die ik nodig had is niet te koop en er moest uiteindelijk 1mm materiaal afgedraaid worden.
Aangezien de motoronderdelen een poos open- en bloot hebben gelegen is goed schoonmaken een must!

[AFG_gallery id=’1049′]

04-02-2020: Weer een aantal uren aan de ontvetter bak gestaan.

[AFG_gallery id=’1050′]

11-02-2020: Langzaam aan de motor aan het opbouwen, rubbers aan het vervangen en pakkingen aan aan het brengen.
De krukaslagers liggen nu goed op zijn plek en het eerste lager had een bewerking nodig op de stift die in het carter zit.

[AFG_gallery id=’1051′]

14-02-2020: Met de opbouw van de motor merkte ik dat ik tussen het vliegwiel en het eerste krukaslager iets mistte.
Ik heb het onderdelenboek erbij gehaald en daarop is duidelijk te zien dat er een shim ring tussen moet.
Keverland verkoopt verschillende diktes en ik heb nu 0,24mm, 0,32mm en 0,34mm meegenomen.
Tevens ook een stuk gereedschap gekocht waarmee de spanning uitgemeten kan worden.
Deze stap is héél belangrijk want als de krukas niet goed uitgeshimd is dan loopt de motor binnen 10 minuten in elkaar.
Dat zou wel heel erg zonde zijn van al het werk.

[AFG_gallery id=’1052′]

18-02-2020: De H-motor uit 1969 ,1493cc met 44pk is klaar! Kleppen gesteld, krukas uitgeshimd en de vliegwiel keerring vervangen.

[AFG_gallery id=’1071′]

Er is in Amerika heel veel geknoeid met deze motor getuige het uitgeboorde verdeleras onderste draaipunt en de verkeerd uitgeshimde as.
Heel veel schroefdraad was kapot gedraaid vanwege verkeerde niet Europese moeren.
In het carter ontdekte David dat de nokkenaslager kap nummer 3 niet de juiste was.
Aangezien er ’s avonds geklust werd aan deze motor is er een gebruikte Porsche 911 oliepomp as lagerkap in gegaan.
Zelfde maat en met kraag. Deze kraag zorgt voor een betere uitlijning van de schuine vertanding van de nokkenas in het krukastandwiel.

[AFG_gallery id=’1072′]

Nuttige linken:
https://www.csp-shop.com/en/tools/tools/engine-transmission/
https://www.paruzzi.com/nl/tech/aantrekmomenten.php
http://parts.volkswouter.nl/parts-catalogues/
http://www.volkswouter.nl/web/product-tag/werkplaats-handleiding/

Geef een reactie