Hella fanfare horns 35014 & 35017

8 mei 2020, ik struin Marktplaats af en kom een advertentie tegen bij een klassieke motorfiets handelaar van deze fanfare horns.
Mijn bod werd geaccepteerd en ik werd er superblij van, ondanks dat de horns het volgens de verkoper niet doen.
Authentieke jaren 50 accessoire perfect voor de Transporter.
Het enige waar ik nog niet over uit ben is of ik ze beide bij elkaar aan de bestuurder zijde hang of dat ik er één aan weerszijde ga plaatsen.

[AFG_gallery id=’1127′]

Update 14-05-2020
Vandaag begonnen met demonteren van de claxon.
Er staan twee verschillende type nummers op, namelijk 35014 en 35017.
Deze nummers hebben betrekking op de toon welke veroorzaakt wordt door een ander membraan.
Bij de 35014 is het membraan zwart van kleur.
Bij de 35017 is het membraan groen van kleur.
Beide claxons hebben de stempel W2, dit betekend dat ze geproduceerd zijn in W= 1961 en 2= Februari.
(Klik voor de code lijsten van Hella & Bosch.)
[AFG_gallery id=’1130′]
Beide claxons doen niets als ik er + en – op zet.
De spoelen zijn heel en ik meet bij beide 0,7Ω.
Dit betekend dat er bij een voeding van 6 Volt 8,5 Ampere aan stroom zal lopen.
Ik heb bij beide claxons de contactpunten schoon gemaakt.
[AFG_gallery id=’1131′]
Update 15-05-2020
Ik heb de eerste claxon aan het werken en dit is hoe hij klinkt.

Update 17-05-2020
Ik heb de tweede horn na veel meten en de horn te hebben gedemonteerd en gemonteerd ook aan het werk.
Hier test ik het membraan en de spoel en dat werkt prima.

De weerstand met gemonteerde contact brug is een stuk hoger dan van de ander horn.
De oorzaak van de hoge weerstand zat hem in de klem van de contactpunten, deze heb ik helemaal kaal moeten veilen.
Telkens als ik de schelp van de horn monteer heb ik een massa sluiting.
De oorzaak van de sluiting naar massa werd veroorzaakt door het membraan.
Ik heb een nieuwe pakking geknipt om hier vanaf te komen.
[AFG_gallery id=’1138′]
Toen dit allemaal verholpen was ratelde de horn enkel en ik kon niet ontdekken waar dit aan lag.
Voor het knippen van de pakking heb ik de magneet los gehad van het membraan.
Kennelijk kun je deze maar op één manier terug plaatsen, want nadat ik de magneet 180graden hebt gedraaid doet de horn het.
Het geluid is af te stellen met de zwarte schroef die aan de buitenkant van de behuizing te vinden is.

Volkswagen
Oorspronkelijk kon je deze fanfare horns bestellen via de dealer voor de Kever.
– Artikel nummer 111041903
[AFG_gallery id=’1128′]

Porsche
Ook bij de Porsche 356 staan de fanfare horns vermeld in het onderdelenboek.
– Artikel nummer 356 62 303 Fanfare horn 1
– Artikel nummer 356 62 304 Fanfare horn 2
Nummer 28 in onderstaand overzicht.
[AFG_gallery id=’1129′]

Geef een antwoord