https://www.telegraaf.nl/nieuws/474668296/bijna-getrouwd-stel-ziet-gehuurde-oldtimer-in-rook-opgaan/

Brand in je Spijl door benzine lekkage!

De aanleiding voor het schrijven van dit artikel is broodnodig!

Voor alle niet-technische Spijl eigenaren wil ik in dit artikel laten zien wat de oorzaken zijn voor brand in de motorruimte en hoe je dit op kunt lossen.
Je moet er toch niet aandenken dat je na 10 jaar restaureren in je bus stapt en deze binnen 5 minuten compleet verwoest wordt zoals in onderstaande foto galerij:

Doordat de APK verplichting voor veel Transporter eigenaren is komen te vervallen komt de verantwoordelijkheid voor de staat van onderhoud en techniek bij de berijder en eigenaar te liggen.
Verstandig is om zeer regelmatig een blik te werpen in de motorruimte al is het maar om olie te peilen.
Loop tijdens deze controle ook gelijk de benzineslangen na en trek eraan!

Zijn er haarscheuren zichtbaar in de brandstofslangen dan is per direct vervangen het enige advies. Bij elke onderhoudsbeurt is het aan te raden de slangen los te nemen en het inwendige van de slang te controleren op scheuren of uitdroging.
Dat is namelijk wat de bio-ethanol in de E10 (10% toevoeging aan de Euro95) doet met de brandstofslangen.

Nu is een Transporter van nature niet geschikt om te lopen op Euro95 E10.
De bio-ethanol kan de brandstofslangen aantasten als de verkeerde slangen gemonteerd zijn.
(Onderaan de pagina staat een document van Gates met daarin alle informatie waar op te letten).
Wat minder bekend is is dat bio-ethanol aluminium aantast en oplost.
Laat de carburateur van Solex gebruikt op vele luchtgekoelde motoren nu net van dit materiaal gemaakt zijn.
Ook zorgt de bio-ethanol ervoor dat er water aangetrokken wordt en de brandstof snel veroudert.
Ook deze twee eigenschappen zijn niet gewenst voor een oldtimer die niet dagelijks op de weg te vinden is.
Het is dan ook aan te raden om altijd Super98 E5 of een andere premium brandstof zoals V-Power te tanken. Er staat op de pomp dat het een E5 betreft en onderzoeken laten zien dat er nauwelijks bio-ethanol wordt toegevoegd aan de duurdere premium brandstoffen.

Andere oorzaken voor brand zijn:
(1)- Smelten van het plasticen brandstoffilter.
Het brandstoffilter mag nooit in de slang gemonteerd worden welke na de brandstofpomp zit, dit is de drukvoerende slang. Ook moet men opletten dat het filter niet tegen hete motoronderdelen kan komen en zo kan smelten. Zie onderstaande afbeelding waarbij het filter ligt op de voorverwarmingsbuis van het inlaatspruitstuk. Ook valt op dat de brandstofslangen zonder slangklemmen gemonteerd zijn.

(2)- Los komen van het messingpijpje welke in de brandstofpomp en carburateur getikt zit.
Het pijpje waar je de brandstofslang opschuift is van messing en deze zijn er met een hamer in getikt. Door warmte, bijvoorbeeld langdurig filerijden, kan het aluminium uitzetten waardoor door de druk van de pomp het pijpje eruit geperst kan worden.
Voor de zekerheid is het aan te raden om de pijpjes te borgen met ijzerdaad nadat de brandstofslang en slangklem geplaatst zijn (zie onderstaande afbeeldingen).

[Professioneel] Dit is ook op te lossen door schroefdraad te tappen en schroefnippels of slangpilaren te gebruiken.
(3)- Het voorpaneel van het motorplaatwerk waar de brandstofleiding binnenkomt.
Fouten die hier gemaakt worden zijn:
– Leiding montage zonder rubber.
– Brandstofslang doorgetrokken door het paneel heen. De slang kan gaan schuren en wordt zo doorgesneden.
Als oplossing kun je een geschroefde doorlaat gebruiken, zie afbeelding.

    Restauratie?

Ben je je bus aan het restaureren en wil je aandacht schenken aan brand preventie dan kun je ook twee loze leidingen plaatsen van achter de voorbank naar de motorruimte.
Op deze manier kun je een grotere tank kwijt achter je bank en kun je deze ook regelen vanuit het interieur.
Op onderstaande afbeelding zijn de leidingen met rood gemarkeerd.

De eigenaar gebruikt in zijn bus een brandblussysteem uit de rallysport, zie: https://www.biesheuvel.nl/producten/default-category/automotive/interieur/brandblussers-installaties/systemen

    Preventie?

Er zijn een aantal oplossing op de markt die je in je motorruimte kunt monteren zonder al teveel te hoeven doen.
1- Ikzelf heb een Firetec systeem klaar staan welke bij een bedrijf uit het Verenigd Koninkrijk vandaan komt. Als ik google naar dit bedrijf dan lijkt het niet meer te bestaan.

2- Bus Ok biedt een Blazecut aan. Dit is een gevulde slang die je gemakkelijk met tyrewraps kunt monteren in de motorruimte.
Bus-ok.nl Automatisch blussysteem tegen motorbrand

Documenten, bronnen en linken:
Gates brandstofslang informatie
Naslag en uitleg van Paruzzi over het brandstofsysteem
Telegraaf.nl – bijna-getrouwd-stel-ziet-gehuurde-oldtimer-in-rook-opgaan/

Geef een reactie