Kaashandel Gebroeders de Groot – Leidschendam

Dit verhaal begint met Remco zijn bus de TJ-24-55.
Dhr de Groot ziet deze op een dag stil staan in Den-Haag zonder chauffeur.
Omdat de Gebroeders de Groot vroeger zelf met Volkswagen Transporters hebben gereden en deze dezelfde kleur had reed dhr de Groot naar huis om zijn foto toestel te halen, maar bij terug komst was de bus verdwenen.
Dhr de Groot zet zijn zoektocht door en komt er uiteindelijk achter waar Remco werkt en na een tijdje heeft hij zijn telefoon nummer te pakken en word er afgelopen zondag (09-10-16) een afspraak gemaakt.

Kaashandel logo Gebroeders de Groot - Leidschendam

Ik kwam zelf ook even naar onze hobby schuur omdat ik een Rotterdammer uit de brand wilde helpen die met zijn Spijlbus gestrand was in Duitsland en deze bus daar nog stond en snel weg moest.
Uiteindelijk riep Remco mij ook bij Dhr de Groot omdat deze een multomap had meegenomen welke vol zat met de rijke auto historie van de kaashandel van familie de Groot.
Ik probeerde de map te lenen, maar daar wilde dhr niet aan beginnen.
Hierop ben ik afgelopen dinsdag (11-10-16) langs gegaan met mijn Macbook en scanner en heb ik bij hem thuis alles ingescand.
Aangezien wij beiden Leidschendammers zijn was er genoeg om over te praten.
Zo kent Dhr de Groot mijn beide opa’s.
Eén van mijn opa’s heeft zelf een melk handel gehad in Voorburg en is op veel te jonge leeftijd tijdens een tragisch ongeval om het leven gekomen.
Mijn andere Opa Polderman, 94 jaar is vroeger taxi chauffeur geweest op een 52’er Samba.
De bedrijven, locaties en voertuigen, Dhr de Groot had overal wel aanvullende informatie bij of over.

Ik zal allereerst de Volkswagen bussen behandelen en onder aan dit bericht wat andere voertuigen.

De eerste Spijlbus: De SV-62-43 een Volkswagen Transporter kombi uit 1961.
Nieuw gekocht bij Volkswagen dealer Witteburg en in gebruik geweest tot 1967. Het eerste document is de rekening en het andere document is de rekening voor het aanbrengen van de belettering. Helaas is er geen foto beschikbaar van deze bus met belettering.

De tweede Spijlbus: De XJ-31-90 een Volkswagen Transporter kombi dubbeldeur uit 1967. Ook deze is nieuw gekocht bij Volkswagen dealer Wittebrug en is in gebruik geweest van 1967 tot 1971. In 1971 maakt deze bus een frontale aanrijding mee. Door een verkeerde positie op de weg krijgt de uit parkerende auto gelijk en word de schade niet uitgekeerd. Hierop besluit het bedrijf een andere Volkswagen bus te kopen.


Brekina heeft aan de hand van mijn foto’s model 932210 uitgebracht in het formaat H0 (1:87).

De derde bus: De ZJ-91-81 een Volkswagen Transporter kombi T2A uit 1970. Deze bus was van een stukadoor geweest en mankeerde van alles. Hierdoor heeft het bedrijf deze bus gekocht in mei 1971 en verkocht in oktober 1971.
Inclusief order bevestiging en rekening van Volkswagen dealer Kamsteeg uit Oegstgeest.

De vierde bus: De BV-77-47 een Volkswagen Transporter kombi T2A/B uit 1971. Na de slechte ervaring met de tweedehands bus de ZJ-91-81 besluit het bedrijf om weer een nieuwe bus te kopen. Deze is van oktober 1971 tot mei 1979 in dienst van de kaashandel.

De vijfde bus: De 16-PB-61 een Volkswagen Transporter kombi T2B uit 1979. Deze bus is nieuw gekocht bij Volkswagen dealer Wittebrug en is in dienst geweest van de kaashandel van juli 1979 tot oktober 1982.
Dit kenteken is nog steeds actief in de database van de RDW.
Datum eerste toelating 26 juli 1979
Datum eerste tenaamstelling 26 juli 1979
Datum laatste tenaamstelling “niet bekend” ,dit betekend over het algemeen dat het kenteken al een zeer lange tijd geschorst is.

Chronologische historie van de andere voertuigen van de familie De Groot
De eerste foto van een bedrijfswagen van de Kaashandel.
Een Chevrolet panelvan uit 1932 met provinciaal nummerbewijs H-72984.
Aanwezig zijn ook de verzekering polis en een inlever bewijs. In 1933 is de Chevrolet ingeruild op een nieuwe Ford model A bestelwagen. Deze heeft de familie van 1933 tot 1940 in bezit gehad en ook bereden op nummer bewijs H-72984. Helaas zijn er geen foto’s beschikbaar van de Ford.

In 1939 word er bij Tempo Wagens Import aan de Zuid-Oost Binnensingel in Den-Haag een nieuwe drie zielige Tempo Atleet besteld. De Ford model A bestelwagen word hierop ingeruild en aan de rekening is te zien dat de nieuwe Tempo vanaf 8 januari 1940 in gebruik is genomen.

Van 1947 tot 1949 was deze Commer in dienst. Deze was nieuw aangeschaft bij Commer dealer Ten Hoeve uit Den-Haag. Bijzonder is hier de vergunning afgegeven aan de kaashandel voor nummerbewijs H-27916.

Van 1949 tot 1953 was deze tweede Commer in dienst. Ook deze was nieuw aangeschaft bij Commer dealer Ten Hoeve uit Den-Haag en heeft eerst gereden op nummer bewijs H-27916 en is later overgezet naar kenteken NJ-59-30 zoals zichtbaar op de foto.

Van 1949 tot 1953 was deze tweede Tempo in dienst. Ook nieuw aangeschaft bij Tempo Wagens Import in Den-Haag en wederom voorzien van het nummerbewijs H-72984.

Van 1953 tot 1956 had de kaashandel deze Tempo Matador 1000 in dienst. Deze Tempo is nieuw aangeschaft bij de Importeur welke vroeger in Den-Haag gevestigd was op de Zuid-Oost Binnensingel 1.


Wat ik persoonlijk erg gaaf vind is dat Dhr de Groot de folder er nog bij had welke de importeur vroeger aan hun heeft overhandigd.

Van 1956 tot 1969 heeft deze Borgward B1500 dienst gedaan. Dhr de Groot gaf gelijk aan dat deze vrachtwagen het langste in dienst is geweest. De kwaliteit van deze Borgward was subliem en niet kapot te krijgen. Na 13 jaar dienst was het enige wat er aan mankeerde dat de onderkanten van de deuren begonnen te roesten. Aan de foto’s is ook te zien dat met de tijd de vrachtwagen in een ander kleuren schema is gespoten. De donkere kleuren combinatie was de eerste en de lichte kleuren combinatie de tweede uitvoering.

Van 1969 tot 1978 had de kaashandel deze Hanomag F35 rijden.

Gezien het late tijdstip van 22:30 ben ik bij de jaren 80 gestopt. Het bedrijf had in de jaren 80 en begin jaren 90 nog een Volkswagen Transporter T3 rondrijden en een Toyota Lite Ace.

Geef een reactie