Vintage Speed motor voor mijn bus

Ik heb al jaren een beeld in mijn hoofd over hoe mijn bus er uiteindelijk uit moet komen te zien.
Toen deze uit Amerika kwam zat er een 1493cc H-motor in welke voor mij niet de juiste uitstraling heeft in de motorruimte. De vaste dynamo steun en de wisselstroom dynamo zijn daar de oorzaak van (zie de kop foto).

Ik ben hierom spullen gaan verzamelen om een “Vintage Speed” motor te kunnen gaan bouwen.
“Vintage Speed” of “Old Speed” zegt eigenlijk niks meer dan dat je met alle periode correcte onderdelen de standaard motor gaat opvoeren.

Momenteel heb ik 3 30pk carters
1’ste: Motor nummer 2075849 = November 1957 Type2 Transporter
2’de : Motor nummer 2167720 = Januari 1958 Type 2 Transporter
3’de : Motor nummer 2494668 = December 1958 Type Transporter

Dit is motor nummer 2075849 en is het carter welke ik wil gaan gebruiken om in de bus te plaatsen. De bus zelf is geproduceerd in Juli 1957 en het carter is van November 1957 wat in de buurt zit.


Dit is motor nummer 2494668 en is een goed lopende motor welke uit elkaar gaat zodat het plaatwerk en de uitlaat gestraald en gepoedercoat kan worden.

Dit is momenteel mijn verzameling onderdelen voor de nieuw te bouwen motor.
Bestaande uit: Porsche 356 krukas, Porsche 356 drijfstangen, Porsche 356 krukas poulie, Fram F3P oliefilter, MANN benzinefilter, twee 28PCI carburateurs, gereviseerde Bosch VE4BRS383 ontstekingverdeler en een BERU bougiehouder.

De carburateurs en de benzinepomp heb ik weggebracht om te laten reviseren.
Ik zit nog te wachten op antwoord of de inlaatspruitstukken nog nieuw leverbaar zijn.

Qua luchtfilter heb ik van MANN twee industriemotor luchtfilters gekocht. De industriemotor filters herken je aan de tekst bovenop. Hier staat namelijk vermeld dat de filters elke 50 draai uren schoon gemaakt moeten worden. Bij een filter gebruikt op een automotor staat hier elke 2500km.

Update 26-05-2020
Ik ben zo tevreden over het werk dat Hamax levert dat ik weer een flinke lading motor plaatwerk hebt laten poedercoaten.
Het 60 tot 70 jaar oude spul ziet er werkelijk waar weer uit als nieuw!
Ik was bang dat logo details zouden verdwijnen door de coating en dat blijkt niet het geval te zijn.


Update 02-01-2021
Op Marktplaats verscheen 30-12-2020 een set Knecht luchtfilter zoals gebruikt op de Porsche 356 preA, A en B motoren. De verkoper een bod gedaan en na een korte onderhandeling was de deal gesloten. Vandaag kwam het pakket binnen en ik kon het niet laten om gelijk te kijken hoe de filters eruit zien op de standaard 28PCI carburateur en Riechert spruitstukken.

Update 01-06-2020
Gisteren heb ik een rondje Nederland – België gedaan om 3 motoren op te halen.
Twee motoren voor mijzelf en één motor voor een vriend die van een 50’er 25pk carter een 1500cc Porsche 356 pre A motor gaat bouwen.

Motor nummer 1544003 = September 1956 Type1 Kever
– Deze motor heb ik geruild tegen vier 15 inch Spijlbus velgen.
Deze motor komt na een revisie terecht in een Ovaal kever van September 1956.

Motor nummer 2167720 = Januari 1958 Type 2 Transporter
– Deze bus motor heeft vermoedelijk weinig gedraaid en is alleen vies.
Ik ga hem open maken om het inwendige te beoordelen en bouw de motor daarna op als mijn reserve motor.


Update 30-03-2020
Van niks vandaag deze plaatjes met ringen gemaakt in de werkplaats van een vriend van mij.
Dit zijn Porsche 356 style bougiekabel geleiders.

Update 18-03-2020
Er was wat geduld voor nodig en de Riechert 30pk inlaatspruitstukken zijn binnen.
Van bestelling tot aan levering heeft het 2 maanden geduurd…
Het resultaat mag er zijn, top spul!

Update 17-03-2020
Bericht van de logerij! Mijn motorplaatwerk delen en motor onderdelen liggen klaar.
Wat is dat 60 tot 70 jaar oude spul super mooi schoon geworden.
De cilinderkopkappen en de koeltunnels moeten verbreed gaan worden zodat deze op de 74mm slag motor passen. Deze motor is aan weerszijden 1cm breder dan normaal.
Nadat dit laswerk is verricht kunnen de spullen licht gestraald worden en daarna gepoedercoat.

Update 03-03-2020
Maandag 02-03 en dinsdag 03-03 druk bezig geweest met het demonteren van twee 30pk motoren.
Ik heb nu in totaal voor 3 motoren motorplaatwerk in 1 doos zitten welke weggebracht zijn naar de logerij.
Als het goed is kan ik het einde van de week schoon ophalen.
Één 30pk motor was zo slecht dat er niks meer mee te beginnen was.
Van deze motor heb ik echt elk onderdeel wat op, aan of ingeschroefd zit gedemonteerd.

Ik ben van plan om de bouten, tapeinden en moeren te laten passiveren en de loger gaf aan dat chemisch vernikkelen mooier is.

Nuttige linken:
http://www.aircooledbeetleparadise.be
http://galvame.nl
https://www.logerij.nl
https://www.rogal.nl
https://www.soeger-classic-parts.com
http://speedco.nl/

Geef een reactie