Fram F3P oliefilterhuis

Het Fram F3P oliefilterhuis werd gebruikt op de Porsche 356, Porsche 912, Jeep Willys, Jeep CJ2A en de Jeep CJ3A.
Herkenning tussen de Porsche en Jeep huizen zit hem in de tekst op de stickers, Porsche Duits en Jeep Engels.
Een ander punt van herkenning is de bout of vleugelmoer waarmee de deksel vast gezet word.
Bij Porsche is dit een bout en bij Jeep is dit een vleugelmoer.
Zie deze foto galerij van een NOS Jeep Willys, CJ2A of CJ3A filterhuis.

Voor de Fram F3P zijn losse onderdelen te verkrijgen, zo is de deksel bout los te koop en kun je ook een nieuw sticker set krijgen voor het filterhuis.

De Fram F3P zit vanaf 1950 op de motor van de Porsche 356.
In de onderdelencatalogus van Porsche staat vermeld dat je het filterhuis in de kleur zilver of rood kon bestellen.
Dit kon bij de Porsche 356, 356A, 356B en 356C.
In de onderdelen catalogus van de Porsche 912 is het onderdeel nummer voor het filterhuis nog steeds 546 07 800 alleen kan deze nu niet meer in het rood besteld worden.
Gegevens en afbeeldingen uit drie verschillende onderdelen catalogussen.

Er zijn ook andere filterhuizen van Fram in omloop zoals de F4P.
Ik heb beide filterhuizen in mijn bezit gehad en heb de verschillen gedocumenteerd.

Hoogte F3P inclusief deksel= 18cm – Diameter F3P= 10cm
Hoogte F4P inclusief deksel= 21cm – Diameter F4P= 11,5cm
De in- en uitgangen van beide oliefilterhuizen hebben dezelfde maat en hetzelfde type schroefdraad, namelijk metrisch M10X1 LL6 inwendige diameter 6mm.
Afbeeldingen van de Fram F3P versus F4P.

Ik heb ervoor gekozen om mijn F3P filterhuis op dezelfde manier te monteren als bij de Porsche 356.
Deze gebruikt een steun welke gemonteerd is op één draadgat van de bobine en met een lange bout door de koelkap heen.
Afbeeldingen van de originele steun en spanband.

Voorbeelden van Fram oliefilterhuizen in motorruimtes.

Geef een reactie